čtvrtek 22. října 2020

Zatím publikované

V minulém tisíciletí od r. 1979 byly v hojném počtu publikované odborné uměleckohistorické texty. Zde přehled publikovaného, jak dřívějších odborných textů, tak i novějších beletristických, jak byly do konce r. 2019 nahlášeny agentuře Dilia. Není zaručeno, že bylo nahlášeno vše - rozhodně novinové a časopisecké články určitě nikoliv:



Přesně na přelomu tisíciletí nastal zlom, kdy jsem začala mít jakési sysifoské pocity z psaní odborných textů, že jsou určeny pouze pro úzký okruh čtenářů a nemají širší dopad. Už od nejranějšího mládí jsem měla neobyčejně ráda detektivní žánr, k čemuž jsem byla vedena tatínkem, nadšeným jak kriminalistikou, tak klasickou detektivní literaturou, což jsou dva široce zastoupené okruhy literatury v naší rodinné knihovně. Vždy jsem považovala za neobyčejně determinující a omezující názory rádoby vzdělanců, opovrhujících detektivní literaturou jako podřadným žánrem a uzavírajících se tak mnoha do detektivek vložených moudrům. Je to až neskutečné, co se v této literatuře skrývá moudrosti a znalostí, vesměs z oboru, do nějž autor zvlášť pronikl svým předchozím povoláním - viz jedy Agathy Christie, s nimiž se seznámila jako ošetřovatelka za první světové války... Mou specializací je především výtvarné umění, jemuž se věnuji v podstatě od narození. Už jako malé dítě jsem nebyla ráda, když jsem měla předstírat, že ráda běhám venku a hraji si s jinými dětmi. Nejraději jsem měla vždy sedět sama doma u stolu a malovat si, popř. listovat v knížkách, v nichž jsem už v předškolním věku znala do detailu každou ilustraci. Rodičům připadalo "málo", abych studovala malířství, viděli ve mně spíš vědkyni, a proto se logicky mým vystudovaným oborem staly dějiny umění. V raném mládí jsem vždy byla velmi zodpovědná a cítila jsem povinnost zodpovědně se věnovat vystudovanému oboru a tvůrčí umění proto ustoupilo poněkud do pozadí (jak výtvarné, tak literární).

Už v 90. letech jsem měla své nakladatelství a vydavatelství TABULARIUM TRADITIONIS, již svým názvem odkazující k tomu, že se ještě nevěnovalo volné tvůrčí práci, nýbrž spíš zde stále bylo základem uměleckohistorické zaměření. 


Také jsem tehdy vstoupila do Syndikátu novinářů, kde jsem velkou část 90. let byla předsedkyní Klubu kultury. Nejspíš bych jí byla dodnes, kdybych se pak tiše nevytratila, protože zdraví se zhoršovalo a nebylo možné vykonávat vše. Jako předsedkyně Klubu kultury SN ČR jsem tehdy začala vydávat informativní bulletin, v čemž Klub kultury pokračuje dodnes.

S novým tisíciletím jsem překročila svůj stín a navrátila se k tvůrčí práci, v níž ve všech oblastech mohu bohatě využívat teoretických zkušeností z praxe ve svém oboru. Je to logické i v námětech literární tvorby, s využitím množství autentických příhod a zážitků, často vyloženě náležejících k detektivnímu žánru. Ani není třeba je příliš fantazijně domýšlet.

S přelomem tisíciletí jsem se tedy konečně začala věnovat volné tvorbě a v r. 2004 jsem vstoupila do Asociace autorů detektivek, tedy české sekce této mezinárodní organizace AIEP.

Začala jsem psát detektivní povídky, jejichž hlavní postavou byla autobiografická umělecká historička, malířka a spisovatelka ROSEMARIE MACEŠKOVÁ. 

Ukázky z tvorby z let 2001 - 2007 vyšly knižně v únoru 2011 v souboru ZLOČINY MEZI OBRAZY, provázené i čtyřmi mými ilustracemi:







Již předtím v r. 2009 vyšla v rámci AIEP jedna má povídka v souboru povídek více autorů::





V roce 2016 byla jedna má povídka, oceněná v roce 2013 čestným uznáním, zařazena do souboru vybraných povídek více autorů AIEP:


V roce 2020 poté vyšla jedna povídka v souboru vybraných Nejlepších detektivních povídek roku 2019 v rámci AIEP:




V roce 2020 jsem na jaře byla vyzvána účastnit se facebookového projektu ve skupině Čteme své knihy, kde jsem na pozadí svých ilustrací přečetla řadu svých textů, které je tam možné vyslechnout a odkazy jsou na jednom z mých webů:
Postupně budou tyto čtené texty uloženy i buď přímo na některém webu či zde na tomto blogu. Rovněž je uvažováno kdyžtak je vypalovat na CD a nabízet zájemcům.

V tuto chvíli je toto vše, mnoho je toho rozpracovaného a rovněž i nabízeného nakladatelstvím.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Tak kniha nyní nevyjde díky zkaženému crowdfundingu tím, že všichni se nezajímají o knihy, nýbrž jen o to, aby nemuseli být očkováni

 Ano, je to tak. Kniha díky zkaženému crowdfundingu nyní nevyjde, až za půl roku bude učiněn nový pokus a doufejme, že to už se lidé budou...